Columns

Monique van der Mije
Petra Dorenstouter
Eye M Lucien
Sanne Thunnissen
Sonja de Ridder

Persoonlijke columns over fotografie en Het Blauwe Uur. Over de zoektocht in de fotografie, twijfels en ontdekkingen. Welk werk is inspirerend, en waar zijn we zoals mee bezig?

Alle columns zijn geschreven door de organisatoren en fotografen van Het Blauwe Uur.


De laatste column:

Terug bij Af

Sonja : 17/02/2012 20:13 : Columns, Sonja de Ridder

Vandaag heeft de postbode hem afgeleverd. De Atlas van de Gerhard Richter. Pagina’s vol foto’s van bomen, gemiddeld negen per pagina, wolken en zeeen. Schetsen, ideeen en inspiratie. De eerste foto stamt uit 1962, de laatste uit 2006 verdeelt over 862 pagina’s. Ik kan genieten van De schetsen van beroemde schilderijen. Wat mij het boek vooral toont is, hoe simpel het kan zijn. Hoe eenvoudig het is om je eigen inspiratie te creeeren. Pretentieloos lijkt deze verzameling, maar per omgeslagen pagina lijkt deze verzamelijk meer te tonen.
Voor mij is dit boek een prachtige tik op de neus voor iedere fotograaf, of andere kunstenaar, die roept geen inspiratie te hebben. Het boek laat 862 pagina’s lang zien, dat inspiratie continu in de dagelijkse dingen om je te vinden is, dat inspiratie zich laat verzamelen en laat vastleggen. Leve de simpelheid der dingen. Dit werkt natuurlijk twee kanten op.

Ik ben zelf een groot fan van het werk van Jannis Kounellis. Nu wil ik niet zeggen dat zijn werk simpel is. In tegendeel, maar door het gebruik van een eenvoudige beeldtaal komt de inhoud volledig tot zijn recht.


Jannis Kounellis, Senza Titolo, 1969

Maar andersom werkt het ook, een eenvoudig onderwerp kan intrigeren door een complex uiterlijk. In de Poolse fotografie kom ik veel werk tegen, waar ik steeds naar toe terug kom. Op zo een moment kan ik me ook slecht voorstellen dat een fotograaf niet bezig is met fotograferen. Zoals Richter al heeft bewezen met een eenvoudige schedel en een kaars, de prachtigste dingen kunnen gemaakt worden met slechts enkele atributen die je al om je heen hebt verzameld. Niet beginnen met smoesjes “waarom”, “ik weet niet…”. Geen mens te wereld zal het in zijn hoofd halen om bij “Kerze”, schilderij van Gerhard Richter uit 1982, af te vragen of het werk wel een diepere betekenis heeft. Dus pak je camera, en ga aan de slag!



Het boek Atlas begint met een citaat van Mulisch, wat prachtig aansluit op alle creatieve maakprocessen. Hierbij als Afsluiting:

“therefore a writer who says that his inspriration has dried up because he’s got nothing more to say, was never a real writer. He said what he had to say, but a real writer precisely never had anything to say: only his stories have anything to say, first and foremost to himself – and that remains so until his death on the literary field of honor.”

Harry Mulisch, “the procedure” 1998

sonja de ridder

1 Comment »
« Page 1, 2, 3, 4»

Exposties
Nieuwe expositie:
Fotogalerie Lichtzone


Vrijwilliger
bij het Blauwe Uur?
stuur ons een e-mail






search engine optimization