Columns

Monique van der Mije
Petra Dorenstouter
Eye M Lucien
Sanne Thunnissen
Sonja de Ridder

Persoonlijke columns over fotografie en Het Blauwe Uur. Over de zoektocht in de fotografie, twijfels en ontdekkingen. Welk werk is inspirerend, en waar zijn we zoals mee bezig?

Alle columns zijn geschreven door de organisatoren en fotografen van Het Blauwe Uur.


De laatste column:

Af?

Sonja : 14/02/2012 11:25 : Columns, Sonja de Ridder

13 januari 2012, ik rij terug van mijn ontmoeting met Rommert Boonstra. Naast het overleg over het 5e kwartier, zijn rol hierin en waar hij ons kan ondersteunen, nog een fijn gesprek met hem gehad over werk en motivatie. Wat in mijn hoofd blijft hangen is de vraag “wanneer is een werk af?” Is het eigenlijk ooit af?
Zo komt weer een paradox tussen fotografie en schilderkunst om de hoek kijken. Het absolute afdruk moment van de camera versus het groei proces van een schilderij. Zo nam Picasso de stelling in “Kunst is per definitie onaf en smaakt naar meer.” Is het niet zo dat een van de verleidingen van de Sagrada Familia is dat deze niet af is? Het fotografie proces brengt de verleiding met zich mee om het beeld als “af” te ervaren. Bestaat zoiets wel; unfinished photography? uit Altas van Gerhard Richter Ik kom terecht bij de website van Román Yñán waar een mooie verzameling van beelden uiteen zijn gezet. Mijn aandacht wordt getrokken door een foto gepost op 10 september 2011, een pagina uit Gerhard Richter’s boek Atlas. Een prachtig verzamelwerk van beelden, knipsels, foto’s en schetsen. Als het ware een atlas door het denken van Richter.
Het brengt me terug naar mijn eerste vraag. Wanneer is een werk af? Misschien is ieder beeld op zichzelf een losstaand hoofdstukje of een citaat, en is het totale werk nooit af. Dit is de enige wijze dat het oeuvre van een persoon interessant blijft. Maar ergens zal er altijd een moment moeten zijn waarin je het af maakt voor dat moment. Om het publiek wel mee te laten kijken in jouw verbeeldingswereld.

As a rule, with me an unfinished thing is a thing that might as well be rubbed out. It’s better, if there’s something good in it that I might make use of elsewhere, to leave it at the back of my mind than on paper in a drawer. If I leave it in a drawer it remains the same thing but if it’s in the memory it becomes transformed into something else.

T. S. ELIOT, The Paris Review, Spring-Summer, 1959

Gerhard Richter Panorama

Neue Nationalgalerie Sun 12 February – Sun 13 May 2012
Potsdamer Straße 50
10785 Berlin
030 – 266 42 42 42
(Mo-Fr 9 a.m. – 4 p.m.)
meer informatie: website

sonja de ridder

Leave a response »
« Page 1, 2, 3, 4»

Exposties
Nieuwe expositie:
Fotogalerie Lichtzone


Vrijwilliger
bij het Blauwe Uur?
stuur ons een e-mail






search engine optimization